מעבר לתוף ולרוע
Robert Wyatt OLD ROTTEN HAT

מעבר לתוף ולרוע

רוברט ואייט, "כובע ישן מרופט"
"ROBERT WYATT, "OLD ROTTEN HAT
סי.בי.אס

כושר הביטוי המוסיקאלי של רוברט ואייט קיבל כידוע תנופה דווקא בעקבות זינוק מבעד לחלון הפתוח. מסע אל.אס.די , אחד מני רבים כנראה, הוא שגרם לוואייט מתישהו ב־1973 לקפוץ, לרסק עצמות, ללקות בשיתוק בחצי גוף תחתון ולסיים קריירה של מתופף בעל מוניטין. משהפך נכה הוא כותב ושר. והאלבום הראשון שלו Rock Bottom שיצא ב-1974, כבר קבע לו מקום בין המוסיקאים היוצרים החשובים של המוסיקה המודרנית.

ב"כובע ישן מרופט", האלבום החדש שלו, מרבה ואייט לעסוק בעניינים פוליטיים ומושך לקצה השמאלי של המפה הפוליטית בעניינים המעסיקים אותו, מן המשטר באינדונזיה ועד שביתות הכורים באנגליה, אבל גון הקול שלו והמוסיקה מותירים את הכל במישור האישי.

המוסיקה של ואייט בדרך-כלל אטית ושקטה, עם השפעות ג'אזיות-אוואנגרדיות, ומתבססת על קלידים, כלי-הקשה שונים ובאס. אפשר למצוא בה עצב וקמצוץ רומאנטיקה, עדינות ורך. יחד עם זה היא עשויה להיות קשה ולמתוח את העצבים עד הקצה באטיות הדכאונית שלה. כך גם קולו של ואייט. לפעמים נקי וצלול, שליו וכמעט היפי ולפעמים אדיש, צרוד וחלוש. כל זאת בשעה שוואייט לא משנה כמעט בכלל את טון הקול שלו. הניגוד נמצא גם בתפקידי הכלים. בקטע "טימור המזרחית" מלווה ואייט את עצמו במקצבים אפרו-ג'אזיים על כלי-ההקשה, בשעה שהקלידים נותנים רקע עצבני ועירוני, שלא מתאים לרוח הטרופית השורה על הקטע. בקטע האינסטרומנטאלי "חסר דיבור" נותן את הקצב אקורדיון בעל אופי צרפתי, אבל פשוט ולא מנופח, והקלידים מנגנים מלודיה שנתפסת לפעמים לפראזות ג'אז־פאנקיות, ויוצאת מן הפראזות באותה פתאומיות בה נכנסה אליהן. ומהתופים נותרה רק "הדרך הבריטית". זהו הקטע היחיד באלבום שבו נותן ואייט קצב אחיד וקבוע במכות תוף-פח ובפעימות תוף-באס, שנעדר לאורך שאר האלבום, כמו התופים, שחסרונם לא מורגש כאן אפילו לרגע.

"גארבזאדז'י" הוא השיר הטוב באלבום ואחד הטובים שזכיתי לשמוע בשנים האחרונות. יש בו מוטיב בלי התחלה ובלי סוף, המנוגן בפסנתר פעמים רבות, שירה מינימליסטית ואינטימית, ובפזמון נפתחים עוד ועוד ערוצים, נוספים קולות רקע ומכות פסנתר מלאות ואקסטאטיות. הקטע האחרון בשיר מקפיא את הגוף ומזמין המוני נמלים קטנות לרוץ עליו. תיבת נגינה מנגנת, ואייט מכה במצילה, ועל רקע הקלידים העמומים המתגברים והמלודיה הפשוטה והילדותית הוא שר בקול אבוד את מלותיו היחידות של השיר: "אלפי הקטן והמסכן מנסה לצייר, אלפי הקטן והמסכן מנסה לישון". תקליט גדול.

 

28/03/1986

חזרה לדף הבית

הוסף תגובה

תגובות

אשתו - אלפרדה אלפי זו אשה, לא גבר 21/01/2009 22:07
...
אולי הוא לא התכוון לאשתו, מיכל 15/05/2009 15:00
כך זה הופיע בעיתון.
תודה על ההערה.

הוסף תגובה