בעקבות הזמן האבוד
Yes 9012 LIVE, THE SOLOS

בעקבות הזמן האבוד

יס, "9012, בהופעה, קטעי הסולו"
"YES, "9012 LIVE, THE SOLOS
הד-ארצי

בימי הזוהר העתיקים של הרוק המתקדם היו נערכות בחדרים אפופי עשן בכל העולם התכנסויות של צעירים החוטאים בנגינה, ובחדרים אלה נותחו על פרטי-פרטיהם קטעי סולו ארוכים ולעתים גם משעממים עד מוות של נגני להקות הרוק המתקדם. יס היתה אחת הלהקות המדוברות באותה תקופה, בעיקר בזכות ביצועיהם של הגיטריסט סטיב האו והקלידן ריק ווייקמן. כידוע, ריק ווייקמן פרש כבר מזמן וסטיב האו אחריו. מאז היו הרבה מהפכים ביס, והכיוון כבר לא כל-כך הולך קדימה אלא ברברס רציני. ובכל זאת, יס ממשיכים להדפיס ולמכור, ואת החדש שלהם, "9012 בהופעה, קטעי הסולו", הם מייעדים, כנראה, לצעירים שעדיין מתכנסים בחדרים אפופי עשן, כמתואר למעלה.

התקליט מתעד שתי הופעות חיות בגרמניה ובקנדה, מן התקופה שלאחר הופעת האלבום שלהם,"90125". בהרכב יושבים שלושת עמודי-התווך, הבסיסט כריס סקוויר, המתופף אלן וויט, הסולן ג'ון אנדרסון, שפרש וחזר. חוץ מהם נמצאים גם הגיטריסט ארוור ראבין והקלידן טובני קיי. האלבום מכיל חמישה קטעי סולו, סולו לכל נגן, כששני הקטעים הנוספים הם שירים שלמים: "המשך להחזיק" ו"שינויים". קטעי הסולו בושלו היטב באולפן לפני שנערכו על רצועות האלבום, ויס נמנעו מלמשוך אותם על פני זמן רב בדרך מקורית. האיש האחראי על כפתור הפייד-אאוט באולפן פשוט סובב אותו מתי שהוא מצא לנכון לסיים את קטע הסולו, העניק בפינאלה טונות של זעקות קהל היסטריות, והנה מבחר קטעי סולו קצרים וקומפאקטיים. אמנם, האלבום נגמר מהר יותר מאלבומים אחרים, אבל כך עדיף.

בקטעי הסולו עצמם אפשר ליהנות מנגינה טובה, גדושה כמובן בקלישאות, שפעם נקראו מתקדמות (קטעי מעבר, המשלבים בתוכם חלקים מיצירות קלאסיות מפורסמות, פתיחות של להיטים אהובים ומוכרים והמשכים שונים של פתיחות אלו, סאונד חללי שקוע בים דיסטורשן אכזר). אבל נוצר הרושם, שיס הוציאה את האלבום הזה מתוך אותם שיקולים, שהניעו את סגול-כהה להתחיל להוציא אלבומים שתיעדו הופעות חיות שונות, וסגול-כהה כבר איבדו מזמן את הצפון בשטח זה. אם שמו של התקליט הבא של יס יהיה "יס בהופעה בטוקיו, 1975", ניתן יהיה לומר שמה שקרה לסגול-כהה קרה גם ליס.

21/03/1986

חזרה לדף הבית

הוסף תגובה