סדר חדש ישן

באזקוקס, "אוף וידרזיין"; יבוא (בית-התקליט)


הקהל הגרמני לא מסוגל לעודד את רוחם של הבאזקוקס בהופעת הפרידה שלהם בהאמבורג, 1981, בעיקר משום שהוא קהל גרמני. פיט שלי היה שמח, כל-כך שמח, למצוא פרצוף מאנצ'סטרי מוכר, להחליף מבט, לחייך, אבל הפרצופים הארים קשוחים ומזוגגי מבט, ושלי נאלץ לשלח חיוכים עצובים אל הזרקורים.

הנערים המסודרים של הפאנק הבריטי נותנים הופעה מהממת. הווידיאו ראה אור לפני זמן קצר, במקביל לאיחוד מחדש של הלהקה. בפינה הימנית העליונה של המסך רץ שעון דיגיטאלי, המנציח את זמן ההופעה האמיתי. הכל מתחיל קצת אחרי תשע ועשרים בערב, ומשם רצות הדקות, השניות והעשיריות מול העיניים, מקרבות את הקץ וממחישות תרתי-משמע איך כמויות אדירות של כשרון מלודי בסיסי ופשוט יכולות להידחס אל תוך שעה אחת, בלי להעמיס פרטים מיותרים על המוח והעיניים. הופעה נטו מצליחה להפוך לסרט מרתק בזכות אותו כשרון, שמזכיר את זה הקדום יותר של המי, מה גם שסטיב דיגל הגיטריסט נראה כמו שילוב עממי בין פיט טאונסנד לקית מון.

הבאזקוקס, שחיממו את הפיסטולס עוד ב-1976, שייכים לפסיכדליסטים הראשונים של הפוסט-פאנק, והפלנג'רים שלהם מתחרים בכבוד אפילו באלה של הפרוות-הפסיכדליות. המראה המסודר של חולצות צווארון פלוס אפודות מתבלבל קצת במקרה של פיט שלי, שהלך על חולצת סיקסטיז סגולה. היא מתחילה להבהב לגרמני אחד בעיניים, והוא קופץ לבמה ומענטז מול שלי א-לה זיגי מארלי. המקומי בלונדי, יפה, אינטליגנטי, ספורטיבי, חזק וגבוה, ואם עד הרגע ההוא שלי עוד סבל קצת את העם הגרמני, אחרי שההוא לפת לו את הראש בידידות, שאיימה לנתק אותו מן הצוואר, הוא הפסיק. כל זה לא הפריע לו להיות בשיאו. מן המסך זורמים הקטעים המוכרים, הלהיטים האלטרנטיביים הבועטים והנהדרים, שהיו יכולים להיות המנונים אישיים לכל ילד מתוסכל, שהתייאש מלשנות את התמונה הכללית ומסתפק בהחלפת סוג בירה כל כמה לילות.

הקול של שלי הולך לאיבוד לפעמים, מתפרע קצת בטונים הגבוהים, מזכיר את הצווחות הליידוניות וחוזר לבעליו בלי ליפול. תהליך מרתק. סטיב דיגל נותן את הצד הפרוע והשיכור, וכשהוא לוקח את המיקרופון, ההופעה צוברת קלילות, אבל מאבדת מתח. שלי מחזיק את ההופעה קצר. קטע הסיום הוא "אין יותר אהבה בעולם הזה". שלי חוזר על השורה הניהיליסטית שוב ושוב, עד שנגמר לו הכוח. הגרמנים שותקים ומביטים ברצפה. שלי מברך ב"אוף וידרזיין". לקראת פרידה של תשע שנים.

26/01/1990

חזרה לדף הבית

הוסף תגובה