אזעקת שוא
Jane's Addiction RITUAL DE LO HABITUAL

אזעקת שוא

JANE'S ADDICTION "RITUAL DE LO HABITUAL"
הד-ארצי

הבעיה שלי עםJane's Addiction (להלן ג'.א) היא שאני נורא מתלהב מהם בשמיעות הראשונות, ואז אני פשוט שוכח מהם וממשיך בשגרת הקיום הרגילה, כאילו לא התלהבתי מהם מעולם. יש עוד הרבה להקות כאלה, למען האמת, אבל ג'.א בכל זאת גרמו לי לבדוק היטב בציציותי ולעמוד על פשר ההתלהבות הראשונית, ויותר מכך: על פשר ההתקררות המהירה שבאה אחריה.

ראשית חוכמה, הצטיידתי בלימון, סרגל שבור ושני עכבישים מתים עד שגיליתי שאינני נצרך להם והשלכתי אותם לזבל משם למעשה הם באו. אחר-כך נטלתי לידי את אלבומם החדש של ג'.א "ריטואל דה לו הביטואל", וסקרתי היטב את עטיפתו הביזארית ועתירת הפרטים. בחזית מתנוססת שלישיה עירומה השרועה על מיטת קפיצים. שתי בחורות גבריות וגבר אחד מסכן ורפוי- איבר, בתוך ים של סמלים קטנים וחמודים, שאפשר לעיין בהם שעות. מדובר בצילום של בובות, ששיער הערווה שלהן נראה חולני למדי, ושאריותיו מודבקות על הרדיו שניצב לצד המיטה. התצלום האחורי פורש בפני המתבונן (כלומר בפני) המון מתכונים ואבקות שונות לגירוש שדים, מזיקים ומרעין-בישין אחרים, כשבמרכז בית-המרקחת האקזוטי הזה עומד לו בקבוק אדולן, ניגוד מושלם וצורם לכל השאר.

כעת אני אמור לכתוב שגם המוסיקה ספוגת ניגודים, ואני אכן כותב זאת. ג'.א עושים, באופן כללי, רוק-כבד, אבל קטעי הקאלט האתניים המופיעים אצלם מפעם לפעם קוטעים את הקו הלוס-אנג'לסי הצעקני ועמוס הגיטארות הזועקות ומספקים צד נוסף מוזר וחדור מודעות (או תת-מודעות) עצמית, ברוח הסיקסטיז. הפן האחר הזה תורם לחמקמקות הווליום של האלבום ומקשה מאוד על ההאזנה לו בשעות הלילה הרגישות, המנוצלות על-ידי שכנים למנוחה (ואפילו לשינה, במקרים קיצוניים). הגברת את הווליום כדי להצליח להאזין לקטע הפותח את צד ב'- קטע ארוך ורגוע, המשרה עליך אווירת דימדומים נעימה- וכבר אתה חייב לזנק אל המגבר משום שאותם גיטארות זועקות חזרו לפתע אל התמונה בלי שהרגשת, עד שהשכנים קופצים בבהלה מן המיטות וחובשים את מסכות האב"כ, ובאופן כללי די לא נעים לך.

אבל הווליום הוא לא הבעיה האמיתית. הבעיה היא שבשבוע שעבר לא הייתי מסוגל להפסיק לשמוע את האלבום הזה, ועכשיו כבר שכחתי ממנו. אולי הם קליטים מידי, ג'.א, ואולי הם פשוט לא מבריקים כל-כך כמו שהם נשמעים בהתחלה, או שאולי הם מנסים לחזור על נוסחה מוצלחת כלשהי מן העבר ומצליחים רק קצת. בכל מקרה, יש לי איתם בעיה. אז מה, בעצם?

01/02/1991

חזרה לדף הבית

הוסף תגובה