כתבות נוספות על האקספלויטד The Exploited

עדיין מאמינים באנארכיה

מתחילת שנות השמונים עשו האקספלויטד כל מה שיכלו כדי להיות האמא והאבא של כל להקות האוי!, כתבו המנוני פאנק מלחמתיים ושנאו בכל לבם את הצבא, את המשטרה, את מגי תאצ'ר, את המודס ואת אמריקה. יורם בר מעלה זכרונות לרגל ביקור הלהקה בארץ

 

זה קצת מוזר שפתאום מפילים עלינו את האקספלויטד, וזה עוד יותר מוזר שהם בכלל קיימים עדיין. את המלה האחרונה מהם שמעתי בערך לפני שבע שנים, בתקופה שבה הם התחילו לגלוש מפאנק למשהו שהזכיר (ולא במקרה) רוק-כבד. כמו אברייסיב-וילס, ואן-ויי-סיסטם, ג'י-בי-אייץ' ולהקות נוספות שהתחילו ללכלך בשלב מסויים, גם האקספלויטד תויקו במגירות המוח תחת הערך: עשו פעם פאנק טוב.

מתחילת שנות השמונים עשו האקספלויטד את כל מה שיכלו כדי להיות האמא של כל להקות האוי!, ובהזדמנות זו גם רוממו את קרנם של ילדי אדינבורו והוכיחו לעולם שיש עוד משהו בסקוטלנד חוץ מחצאיות משובצות. ואטי-ואטי, הסולן בעל המוהאק האדום הענקי, שר על חוויותיו משירותו הצבאי (קשה לומר שהוא אהב את זה) בקטעים מצויינים כמו "ארמי לייף" ו"דוגס אוף וור". גם המוסיקה נשאה אופי מלחמתי -המנוני, מה שהוביל להקמת הבארמי-ארמי, כך נקראו מעריצי האקספלויטד, שהיוו מעין כור היתוך (לא מוצלח במיוחד) של פאנקיסטים וסקינהדס. חוץ משירים נגד הצבא כלל הרפרטואר של הלהקה השתלחויות במשטרה ("אני שונא מכוניות משטרה"), במגי תאצ'ר, במודס ("פאק דה מודס"), באמריקה ("פאק דה יו.אס.איי") ובמצב הכללי בסקוטלנד המולדת ("דד סיטיס"). והיו ההמנונים שזמזמו כל הפאנקיסטים על נשיהם, זקניהם וטפם, "פאנקס נוט דד" ו"איי סטיל בליב אין אנרכי".

ב"טרופס אוף טומורו", האלבום המוצלח ביותר שלהם, התייחסו האקספלויטד גם ללהקות אחרות מזירת הפאנק. הקטע הכי דבילי באלבום (שבו, למעשה רומזים האקספלויטד על רצונם להיחשב ליורשי הסקס-פיסטולס) הוא "סיד וישס איז אינוסנט", ובו מבכים האקספלויטד את גיבורם המת. הקטע "טרופס אוף טומורו" הוא חידוש לקטע המקורי של וויבראטורס מהאלבום "וי-2". מאז הספיקו האקספלויטד להוציא עוד כמה אלבומים, ובהם הלכו ואימצו את רוח התראש.

למרות שגם אני וגם ואטי משתייכים כבר מזמן לחצי הגריאטרי של האוכלוסיה העולמית, זו הזדמנות מצויינת להיפגש שוב. פעם כמעט ראיתי את האקספלויטד בהופעה בלונדון, אבל כמה סקינהדס חמורים במיוחד דקרו מישהו בשירותים ונהיה המון בלגן, וואטי עלה על הבמה כדי שלא ירצחו את הסולן של ואן-ויי-סיסטם, וכשהסקינהדס ראו אותו הם מיד נהיו ילדים טובים (ואטי הוא איש עם סמכות), מה שלא הפריע לאקספלויטד לבטל את ההופעה שלהם. אז עכשיו אולי אני בכל זאת אצליח לראות אותם מנגנים, ורק רציתי לבקש מהקהל הנכבד משהו קטן: אם אתם מתכננים לדקור מישהו, תעשו טובה ותחכו עם זה עד שההופעה תיגמר. תודה.

 

05/03/1993

חזרה לדף הבית

הוסף תגובה