הנה בא התמנון הפסיכדלי
הפליז צילום: דורון גלעד

כתבות נוספות על הפליז

הנה בא התמנון הפסיכדלי

להקת הפליז

"יש בנו אנרגיה בכמויות, ואנו נמצאים במדינה ביורוקראטית שהאנשים בה הופכים לאדישים וחסרי חיים. בית-הספר מתאים את תלמידיו למדי הצבא, וצבא גורם לאנשים להקריח. המוסיקה שלנו נועדה קודם כל לכך שאנחנו נתפרק, ואחר-כך לגרום לאנשים לצאת מן האדישות, לרקוד, להשתולל, לזיין ולהרגיש טוב עם ווליום. מעבר לכך, אין לנו מסרים רציניים".

עד כאן נאום יואב שעיה, אחד מארבעת חברי הפליז, הרכב תל-אביבי חדש האוצר בתוכו כמויות עצומות של אנרגיה. ההקלטה של הופעתם הראשונה בפינגווין, שלא יורדת בימים אלה מן הטייפ שלי, ספוגה קצב מטורף, ייחום ספידי ותסכולים אגרסיביים כשהכל טובל בהומור שחור.

יואב (שושו) שעיה, סולן הפליז, הפורט גם על גיטארת קצב, חזר לאחרונה לתל-אביב משהות ארוכה בלוס-אנג'לס. "עברתי גם שם וגם כאן על חומר מוסיקאלי שלי, עד שאורי פרוסט, גיטריסט וחבר שלי מבית-הספר, הגיע לארץ מברזיל, שם שהה ארבע שנים וניגן בלהקה שנקראה קאסבה (הכוונה אינה לקאסבה הנוראית, שהופיעה לפני כחצי שנה בפרגוד; י.ב.). עבדנו יחד על חומר חדש כחודש, ואז צירפתי את ניס, מתופף שאיתו כבר ניגנתי פעם. את הבסיסט שחר לוי מצאנו כשהוא מתרוצץ ברחובות העיר ומחפש להקה".

הפליז עבדו חודש וחצי נוספים ואז הופיעו בפינגווין. בהקלטה ההופעה נשמעת משוחררת, משופשפת, מקצועית. הארבעה משתלבים זה בזה כאילו הם נמצאים ביחד כבר שנים. פרוסט הגיטריסט עושה עבודה מצוינת, פראית, עובד על רגש, מחניק אקורדים בקטעים העצבניים וממלא את האוויר בפאזים פלנג'ריים בקטעים הפתוחים יותר. הגיטארה של שעיה נותנת חיזוק כבד לזו של פרוסט, ומגשרת בינה לבין הבאס המתון יותר של לוי.

הפליז מבצעים את "I'm the Walrus" של הביטלס, הקטע שממנו שאבתי את מירב ההנאה. זהו ביצוע חייתי, רווי עשן פסיכדלי כבד. התופים של ניס, המתפקדים כאופנוע רעשני ותיק, המכיר את נפש בעליו ומקבל את כל שגיונותיה בשימחה, מהווים את הבסיס, ועליהם באה השירה העוצמתית, ההיסטרית של שעיה.

"מצד אחד אנחנו מאוד רציניים בעבודה שלנו ביחד, אבל אנחנו לא רוצים להיראות רציניים, שלא נדמה לביורוקראטים שאותם אנו שואפים לעורר", כך שעיה. והמטרה המוזרה הזו מושגת במלואה. למרות המקצועיות, הפליז נשמעים ספונטאניים לחלוטין. כאילו הכל נשלף מן השרוול. "העיר שלנו נרדמה, המתח ירד/ כבר לא מסוגל לעשות כלום/ המתח פשוט ירד./ אנרגיה עצורה בין כותלי הגוף/ רוצה להיחלץ/ עומד להתפוצץ/ כמו בלון... פוף!!!".

לקהל המקומי תינתן הזדמנות לחזות באחת מן ההתפרצויות הוולקניות של הפליז בהופעה, שאותה הם יתנו בפרגוד בתחילת החודש הבא.

17/02/1989

חזרה לדף הבית

הוסף תגובה